Tillbaka till Bloggen

Hur kan en digital kollega hjälpa er?

Chatbot, chattrobot, bot, dialogrobot, digital assistent, virtual agent – kärt barn har många namn heter det ju och det stämmer verkligen inom detta område med. Vi lägger nu till ytterligare ett namn till listan och det är ”digital kollega”. För det är verkligen det denna funktion kan vara – en tillgång och resurs i ert team som både avlastar medarbetarna och bidrar till en bättre kundservice.


Vad kan en chatbot eller en virtual agent göra?

En chatbot och en virtual agent kan göra mycket men den enklaste beskrivningen är att den på ett mer eller mindre självständigt sätt kan konversera med människor, med text eller med röst. Den digitala kollegan kan även utföra bestämda uppgifter utan mänsklig inblandning, exempelvis byta lösenord, göra beställningar, svara på frågor, spärra konton etc.  En chatbot/virtual agent kan även förstå när det är dags att lämna över en dialog eller arbetsuppgift till en mänsklig handläggare.

Hur kan den göra det?

Svaret är artificiell intelligens, eller AI. De AI-tekniker som används är olika former av språkteknologi, maskininlärning, maskinöversättning, taligenkänning och syntetiskt tal. Dagens teknik har också blivit mycket bättre på att förstå semantiken i en dialog, så nu uppfattar en digital assistent inte bara vad vi säger utan även hur vi säger eller skriver något.

Tekniken har kommit så långt och är så pass tränad så både botar och virtuella agenter själva kan utföra många av de rutinmässiga uppgifter som hanteras av en kundtjänst och IT-support. Framfarten inom detta område är oerhört snabb och tack vare den senaste tidens utveckling inom AI kan de digitala kollegorna till och med träna sig själva till att ge bättre svar på frågor.

2018_02_AI

Fördelar med digitala kollegor 

Vilka är fördelarna med att använda en digital kollega? 

  • Det är kostnadseffektivt

    Eller rättare sagt det kan vara det. Allt beror på vilka arbetsuppgifter ni väljer att delegera till er digitala kollega och vilken ambitionsnivå ni har  

  • Det är väldigt  tidsbesparande

    En digital kollega jobbar 24/7 och svarar alltid direkt. Den kan också hantera närmast ett oändligt antal dialoger samtidigt. Kötider till exempelvis er kundtjänst eller er servicedesk kan minimeras. Det leder till en positiv kundupplevelse. 

  • En digital kollega blir aldrig uttråkad

     Den ger samma korrekta svar på rutinmässiga frågor dygnet runt. Den blir aldrig trött, irriterad eller agerar slentrianmässigt.  

  • Ökad arbetsglädje

    Våra “riktiga” kollegor får loss tid för att ta hand om mer komplexa frågor som kräver emotionell intelligens vilket i sin tur ökar arbetsglädjen.  

  • Kundnöjdhet

    Kundnöjdheten ökar hos dem som behöver er hjälp. 

Vad kan en digital kollega göra?

Några exempel på vad en digital kollega kan hjälpa er med är:

  • Kundsupport. Den digitala kollegan kan hjälpa era kunder med att ändra lösenord, kolla upp saldot på ett konto eller boka ett möte. Utan någon väntetid. 24/7. Den kan också läras att skicka vidare de svårare frågorna till en mänsklig kollega. 

  • Support inom företaget. Den digitala kollegan kan integreras till mängder av datakällor. T.ex. så kan en virtual agent kopplad till företagets backend-system hjälpa HR-avdelningen att svara på frågor om anställningsvillkor, friskvårdsbidrag, tjänstebilar eller till och med, i dialogform hantera en hel onboardingprocess för nya kollegor. Eller hjälpa er IT-support att hitta bra svar och lösningar bland kunskapsartiklar, manualer osv.   

  • Stöd i vardagen. På det privata planet så har vi kommit ganska långt redan utan att vi alltid tänker på det. Vi kan exempelvis säga till klockan, telefonen eller den där lilla högtalaren i köket att ringa upp en viss person, läsa upp nyheterna för oss, byta kanal på tv:n, tända och släcka lampor osv.   

Är det svårt och dyrt att komma igång?
Det är mycket som händer på det här området och det går väldigt snabbt framåt. En positiv följd med den snabba utvecklingen är att det numera varken är särskilt dyrt eller speciellt komplicerat att skapa en digital kollega

Det finns många plattformar med ett logiskt och grafiskt gränssnitt som ni kan använda för att ganska snabbt skapa en chatbot eller en virtual agent.  Vi är plattformsoberoende och kan hjälpa er med hela processen,  även att hitta den plattform som passar just er bäst. När ni skapat er digitala kollega applicerar ni den där ni mest behöver den och den gör störst nytta – kanske på er webb, inne i era system eller på sociala medier?

Då många har valt att leva sitt liv i Microsofts “IT-ekosystem” har vi tagit fram två startpaket där ni kan komma igång med en chatbot eller virtual agent.
Klicka på någon av knapparna nedan för att läsa mer om respektive erbjudande.

Jag är intresserad av en chatbot!

Jag är intresserad av en virtual agent!

Följ oss i sociala medier

Ta del av nyheter, tips, aktuella händelser och mycket mer i våra sociala medier.

Få tips och inspiration direkt från oss

Som prenumerant får du ett mejl varje gång vi publicerar nya blogginlägg och läsvärda artiklar. Missa inget – prenumerera på Easit Blogg redan idag!

Relaterat innehåll